Sata satu makanan yang unik dan mempunyai nilai rasa tersendiri. Sukar untuk mencarinya di negeri lain lantaran ia adalah satu masalah yang asli dari negeri Terengganu. Adunan Ikan yang dibuang tulang, kelapa. bawang, cili/lada/lada hitam, gula dan garam yang dibungkus berbentuk kon atau atau seperti piramid dan dibakar atas bara arang sehingga masak menjadikan Sata ini satu makanan yang enak seperti makanan ringan tetapi baik untuk kesihatan lantaran sumber ikan yang bagus untuk kesihatan badan.

Sata yang berwarna kelabu yang dibungkus dengan daun pisang berbentuk kon atau piramid yang mempunyai lubang ditengah-tengahnya bagi memudahkan ia dicucuk pada batang besi atau potongan buluh ketika proses pembakaran atas bara arang atau kayu api menampakkan juadah ini satu makanan yang unik lain dari yang lain yang juga menggunakan teknik pembungkusan daun pisang.

Sata amat mudah didapati di negeri Terengganu antaranya di pasar-pasar malam, pasar besar daerah bahagian jualan juadah, gerai-rumah tepi jalan seperti di sepanjang pantai Marang-Kuala Terengganu dan sekitar Kampung Geliga, berdekatan Kuala Kemaman. Di daerah-daerah lain gerai-gerai makan tepi jalan ada dijual juadah ringan ini.

Rasa Sata yang penuh dengan rasa ikan, lemak kelapa dan pedas kala digigit cebisan cili tidak puas kalau hanya mencuba rasa satu sahaja. Ia enak bagaikan memakan snack yang tidak berhenti apabila merasainya. Cubalah!



"Bukan Giza tetapi Sata-itulah Piramid Of Terengganu"

Imbauan oleh/Posted by AWANG Sunday, August 8, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir