Woi! Woi! Bangung ke lauk weiii..!
(Woi! Woi! Bangun ke laut weiii..!)

Perahu di atas dipilih sebagai ikon Journey Terengganu. Ia menggambarkan pekerjaan tertua dalam negeri Terengganu sesuai dengan keadaan geografi Terengganu yang berpantai menghadap Laut China Selatan. Ke Laut adalah perkataan sinonim bagi para nelayan di negeri ini bagi mencari rezeki yang halal.

Rata-rata rakyat Terengganu adalah pemakan ikan (macam orang Jepun juga). hasil tangkapan laut memberikan idea kepada suri untuk mencipta makanan berlauk hasil dari laut sejak dahulu lagi. Jika negara Jepun mempunyai sushi, Terengganu pula mempunyai deretan pelbagai makanan terutama keropok lekor. Selain itu juga, hasil pelbagai tangkapan hasil laut maka terciptalah sajian terdiri nasik dagang berkuah ikan tongkol (Aye), ketupat sotong (sotong disumbat pulut), ikan dan sotong celup tepung, keropok keping, otak-otak Terengganu, pais dan sata.

Berbalik kepada ikon perahu yang dipilih ini ialah kerana perahu ini dekat dengan kehidupan Awang bahkan mungkin dekat dengan kehidupan pembaca yang lahir di Terengganu.


Jadi apa lagi, woi woi bangun, ke laut weiii...

Imbauan oleh/Posted by AWANG Friday, April 23, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir