Terengganu memang dikenali sebagai tempat penghasilan kraftangan dari tembaga. Melayu Terengganu yang pandai besi menghasilkan barangan ini untuk kegunaan harian di rumah-rumah orang Melayu Terengganu, untuk upacara perkahwinan malah upacara dalam istana Terengganu. Selain itu ia juga menjadi hiasan yang berseni tinggi dan berkualiti untuk dipaparkan kepada tetamu yang bertandang.

Di kampung Ladang yang terletak di Kuala Terengganu adalah sebuah kampung tempat menghasilkan produk tembaga ini. Perusahaan ini dijalankan di kawasan laman rumah sama ada di bahagian belakang rumah mahupun di dapur. Penulis mempunyai pengalaman sewaktu kecil melihat sendiri dapur tanah untuk acuan tembaga dan tanah liat kelabu serta asap-asapnya selalu kelihatan dan terhidu. Bunyi bising larikan /penggilap tembaga hingar-bingar masih terngiang-ngiang di telinga penulis tatkala penulis artikel ini. Bunyinya tidak enak tetapi cukup untuk mengingatkan kembali bunyi larikan/penggilap tembaga.

Antara barangan tembaga yang dihasilkan oleh Melayu Terengganu ialah pahar (Melayu Terengganu memanggilnya sebagai Por-ia digunakan sebagau dulang hantaran perkahwinan orang Melayu), cerek tembaga, tepak sireh, ketur, pending, dan sebagainya. Ukiran yang biasanya digunakan ialah awan larat, bentuk geometri, bunga-bungaan, hiasan gelang puyuh, pucuk rebung, dan tebukan sulur bayung.

Peralatan yang digunakan untuk kraftangan ini terdiri daripada penukul kayu, gunting, set alat pengukir, penggilap, dan cat gelap.

Penulis akan memberikan contoh-contoh produk tembaga dari Terengganu dalam entri yang akan datang.

Imbauan oleh/Posted by AWANG Monday, September 13, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir