Buah apa - gambar di Bawah? Buahnya ini diambil melalui lensa tumpu di Pantai Peranginan Teluk Lipat, Dungun. Buahnya umpama bentuk buah durian tetapi saiznya kecil sahaja.

Rasanya orang biasanya dengan pantai tahu buah ini. Buah pokok Rhu. Tak boleh dimakan. Buahnya kering gugur banyak ke tanah. Pokok-pokok Rhu ini banyak tumbuh di tepi pantai, tapi ada juga ditanam sebagai tanaman landskap. 

Tahukah anda di Terengganu banyak nama tempat dinamakan sempena nama pokok Rhu. Di daerah Marang begitu banyak nama tempat/kampung menggunakan nama Rhu. Antaranya yang terkenal (dan jika kita melalui jalan Kuantan ke Kuala Terengganu sebelah pantai) ialah Rhu Muda dan Rhu Rendang, manakala aku tak pasti samaada Rusila termasuk ke atau tidak kerana ejaannya ialah RUSILA bukannya RHU SILA. Mungkin termasuk cuma ejaannya berbeza dan dua patah perkataan dijadikan sepatah perkataan. Seterusnya ialah Rhu Renggeh. Jika anda mencari di internet banyak lagi nama tempat di Terengganu bersempena nama pokok Rhu ini antaranya Ru Tebal, Ru Lima, Ru Dua-semua di Marang, Ru Tujuh -di Kuala Terengganu, Rhu Sepuluh dan Rhu Tapai-di Setiu), dan di Besut dan Kemaman aku tidak tahu. Kalu sape tahu kabo!


Kalau di Dungun, nama tempat bersempena dengan nama pokok rhu ini ialah Rhu Batil yang terletak berdekataan dengan Kuala Abang.

Imbauan oleh/Posted by AWANG Tuesday, May 29, 2012

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir