Masih di kuala untuk berkongsi,
Landskap dan jalan berwajah baru,
Medan Ikan Bakar bakal operasi,
Rasa lain, rasa terharu...


Masih di Kuala Dungun. Daerah Dungun ini walau kaya dengan pasaran pelbagai jenis ikan akan tetapi sungguh sukar untuk mencari medan ikan bakar. Ia hanya boleh didapati hanya beberapa kedai makan (tidak begitu banyak) yang beroperasi pada waktu malam dan hanya popular bagi penduduk tempatan. Antaranya ialah restoran di tepi Sungai Paka yang terletak selepas Jambatan Paka dari arah Kuantan-Kuala Terengganu, dan beberapa kedai makan di bandar Paka.

Kini dengan terbinanya medan ikan bakar di Kuala Dungun diharapkan menjadi tumpuan kalangan peminat makanan ikan bakar dan menjadi popular setanding dengan Pusat Ikan Bakar Sungai Duyong dan Umbai di Melaka, Pantai Port Dickson di Negeri sembilan serta Bagan Lalang di Selangor. Senibina medan ikan bakar yang dibina di sini menggunakan konsep tradisional rumah Terengganu iaitu Rumah Tele.


Jalan raya yang baru dibina serta ruang letak kereta yang selesa. Lampu-lampu jalan berkonsepkan klasik ala Eropah diletakkan di sini. Satu menara yang cantik menjadi penanda Medan Ikan Bakar ini. Ia kelihatan seperti menara lampu api atau lampu pedoman untuk nelayan di lautan. Mungkin menara ini mempunyai lampu di sebelah atasnya dan jika benar ia akan kelihatan cantik pada waktu malam. Setakat ini satu tiang lampu limpah / spotlight dibina di sini dan telah berfungsi. Pada waktu malam kawasan Kuala Dungun ini begitu cerah dengan cahaya lampu limpah tersebut.


Inilah medan ikan bakar ataupun mungkin nanti menjadi kedai makan dengan masakan tradisional Terengganu. Senibina Rumah Tele begitu nampak dengan bentuk pada peléh bumbungnya.


Ruang tempat kereta dan pokok-pokok nyiur yang baru ditanam di sini menjadikan kawasan ini nampak begitu selesa. Suasana sungai dan laut di sini ditambah dengan deruan angin begitu menyamankan kawasan ini.



Pantai Dungun begitu banyak,
Nantikan lagi hamba menulisnya,
Singgah Kelulut hamba nok ghoyak,
Pantai di Marang cantik indahnya...

Imbauan oleh/Posted by AWANG Saturday, June 12, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir