Setelah tamat jejak kota,
Bersua pula di pantai indah,
Kembara ini bukan seloka,
Ingin berkongsi bukan bermadah...

Pantai Teluk Mak Nik yang terletak di dalam daerah Kemaman menjadikan pilihan penulis untuk permulaan penceritaan kembara penulis di sekitar pantai di dalam negeri Terengganu ini. Pantai ini tidak jauh dari Bandar Chukai, sebuah bandar bagi daerah Kemaman yang meningkat maju lantaran daerah ini di kelilingi industri berat terutama besi dan petrokimia serta petroleum. Tambahan pula daerah Kemaman mempunyai pelabuhan yang dinamakan KSB atau Kemaman Supply Base yang menjadi tempat pendaratan peralatan industri petroleum dari pelantar minyak dan gas. Kedengaran juga cerita pelabuhan ini merupakan pelabuhan yang dasarnya amat dalam berbanding dengan pelabuhan Kuantan.

Kembara Pantai penulis dimulakan dengan Pantai Teluk Mak Nik kerana pantai ini merupakan paling selatan dalam negeri Terengganu yang bersempadan dengan negeri Pahang. Jikalau dari arah Kuantan, boleh mengambil simpang jalan Lampu Isyarat depan Pasar Raya Sama Maju atau lebih mudah dengan melihat papan tanda arah ke INTAN (Institut Tadbiran Awan Negara). Jika dari Bandar Chukai sila masuk ke simpang kiri yang berada di depan sedikit dari Masjid Geliga. Sila lihat papan tanda untuk memudahkan perjalanan.

Setelah memasuki simpang tersebut anda akan terjumpa simpang tiga iaitu jika ke kiri anda akan tiba kawasan gerai jualan makanan gerai dan warung jualan makanan tradisi Terengganu terutama Sata dan Otak-Otak Terengganu. Jika ke kanan dan terus ke depan anda akan tiba ke satu simpang ke kiri yang menunjukkan arah ke Pantai Teluk Mak Nik. Sila ingat! Ikut arahan papan tanda.


Pantai yang landai jauh dari laut. Pasir kuning dan berumput bertompok selerak. Kelihatan gelanggang bola tampar pantai dengan kerusi panjang untuk penonton. Agak-agak bila ESPN ingin jadikan gelanggang ini sebagai tempat kejohanan dunia? Fuh! Amat menarik jika diadakan di sini.


Kerusi panjang penonton yang diletakkan sebelah menyebelah. Laut membiru yang membuai rasa. Jika bermain di gelanggang ini pasti pemainnya terleka sekejap keindahan biru laut dan langit yang seolah-olah bercantum dihujungnya.


Dari jauh kelihatan tandas awam. Mungkin sesuai juga dijadikan tempat persalinan pakaian selepas bermain bola tampar. Lepas penat bertampar dengan bola, bolehlah terus terjun laut bagi memulihkan tenaga yang hilang.


Kawasan teduhan pokok Rhu. Pokok-pokok Rhu yang rendang ini terletak berhadapan dengan INTAN (Institut Tadbiran Awam Negara). Kawasan ini walau dalam keadaan panas terik tengahari, ia masih teduh dan sesuai untuk dijadikan kawasan berkelah. Bentang tikar, letakkan tenong, ceduk nasi dan kuah, segarkan dengan minuman sejuk. Mata sayup memandang ke tengah laut sambil angin di sini menampar lembut pipi. Indah!


Lagi kawasan teduhan pokok Rhu yang begitu banyak tumbuh di sini. Berhampiran kawasan ini juga terdapat beberapa wakaf dan tong sampah. Ingat! Sayangi pantai kita, setelah berkelah sila buangkan segala sampah di dalam tong sampah yang disediakan.



Baru bermula kembara pantai,
Dari selatan ke utara,
Mari singgah dan bersantai,
Ke Pantai Kemasik betapa indahnya...

Imbauan oleh/Posted by AWANG Monday, June 7, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir