Kembara di dalam bangunan Muzium Negeri Terengganu. Sambungan dari entri terdahulu.

Pintu masuk bertangga bak istana zaman silam.



Sebelum masuk ke Muzium Terengganu berbentuk Rumah Tele ini yakni rumah tradisional Terengganu, perlulah membeli tiket dahulu yang berharga RM 5.00 untuk dewasa. Di bahagian pintu masuk utama ini terdapat gerai jualan buku sejarah dan cenderamata dalam harga yang berbaloi. Bagi yang ingin mendapatkan buku tulisan karya Allahyarham MISBAHA berkenaan sejarah Terengganu, boleh didapati di sini. (Tulisan di bawah ini memerlukan imiginasi anda kerana penulis tidak dapat menangkap gambar atas arahan larangan pihak muzium).

Apabila kita masuk ke dalam sedikit, kita akan ternampak batu bersurat yang asli. Batu Bersurat negeri Terengganu ini menceritakan perihal pemerintahan undang-undang Islam di negeri Terengganu pada masa dahulu. Terasa aura kelainan apabila batu ini didekati-mungkin kerana aura purba dan kemegahan Islam pada waktu itu menerkam jiwa. Dalam menikmati pembacaan sejarah batu bersurat ini terdengar dari dalam bunyi-bunyian gamelan yang begitu menambahkan lagi rasa seperti berada di istana zaman silam. Ditambah lagi dengan suasana malap dan mata melihat sekitar berwarna purba (warna coklat).

Selepas membaca pahatan tulisan batu bersurat tersebut, anda pasti pula akan terpesona dengan galeri tekstil dan kain yang datangnya dari pelbagai negara. Corak warna-warni dan jenis-jenis kain menambahkan lagi pengetahuan anda. Di bawah aras ini pula anda akan boleh pergi ke Galeri Ilmu Kejadian. Perjalanan ke galeri ini anda perlu menuruni anak tangga (yang agak menyeramkan-mungkin galeri ini membawa rasa sesuatu). Di Galeri Ilmu Kejadian, anda akan boleh mendapati pelbagai haiwan yang diawet, dari jenis haiwan yang merangkak di dalam hutan, berenang di lautan hinggalah kepada pelbagai jenis burung. Jadi, tertambahlah lagi pengetahuan anda.

Keluar semula dari galeri ini (dengan menaiki anak tangga semula ke arah Galeri Tekstil) anda boleh ke tingat atas untuk melihat Galeri Islam-yang menunjukan pelbagai kitab karya tulisan Ilmuan Agama pada waktu dahulu dan pelbagai barangan yang berkaitan dengan Islam. Apa yang menarik di galeri ini ialah tulisan surat-surat bekas Menteri besar Terengganu iaitu Datro' Seri Amar Diraja Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad semasa menjadi pelajar di Universiti Al-Azhar , Mesir dahulu ada dipamerkan. Satu lagi yang menarik yang dipamerkan di sini ialah falsafah rekabentuk Rumah Tele-rumah tradisional Terengganu ini mempunyai kaitan dengan konsep Islam. Dari bentuk tunjuk langit atau dinamakan KEPALA yang terletak di atas bumbung (bongkah kayu berukir di atas bumbung), bentuk bulatan atau matahari, bentuk bumbung, bentuk dinding hinggalah ke lantai semuanya mempunyai maksud tertentu dan dikaitkan dengan Islam. Begitu kagum sekali.

Galeri Sejarah-pula banyak menunjukkan lukisan-lukisan yang menggambarkan sejarah pada waktu dahulu seperti peristiwa Tok Kaya Mengamuk, gambar-gambar zaman penjajahan Jepun, zaman perlombongan Bukit Besi dan pelbagai lagi.

Galeri Diraja mempunyai banyak gambar-gambar peristiwa dan kenangan Kesultanan Negeri Terengganu Darul Iman-dari pemerintahan kesultanan terdahulu hinggalah sekarang. Galeri kraf pula banyak menunjukan alatan kraf dan alatan suri zaman silam di negeri Terengganu, dari kukur kelapa, acuan kuih dari kayu hinggalah kepada barangan tembaga yang begitu sinonim dengan negeri Terengganu.


Jambatan yang menghubungkan antara kompleks bangunan ke kompleks bangunan yang lain.


Menara tinggi-seperti menara peninjau kubu perang zaman silam.


Pintu Masuk ke Galeri Petroleum. Galeri Petroleum pula banyak memaparkan sejarah dari bentuk gambar dan alatan serta produk petroleum dan petrokimia.

(Nota : Nantikan sambungan entri kembara penulis di Kompleks Muzium Terengganu)

Imbauan oleh/Posted by AWANG Monday, May 24, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir