Penulis mengembara ke zaman silam. Kompleks Muzium Negeri Terengganu ini amat luas sebenarnya. Beberapa kawasan kosong di luar bangunan diletakkan koleksi rumah-rumah lama bercirikan tradisional Terengganu. Kawasan yang terletak berhampiran dengan Galeri Pelayaran dan Perdagangan adalah kawasan letaknya rumah-rumah kayu cengal yang masih utuh dan kuat. Ketika itu penulis berada waktu petang di mana terasa seperti berada di alam perkampungan zaman dahulu kala. Ikuti penjelahan penulis.

Istana Tengku Long. Sedikit penerangan tentang istana ini (info daripada Muzium Negeri Terengganu) :


Istana Tengku Long telah dibina pada tahun 1904 oleh Cik Hat, iaitu salah seorang tukang terkenal dari Negeri Pahang serta dibantu oleh beberapa tukang yang lain. Tapak asal istana ini terletak di kira-kira 30 meter daripada Sungai Besut di Kampung Raja (sekarang dikenali dengan nama Kota Putra). Kemudiannya istana ini didiami pula oleh menantunya, iaitu Tengku Sulong.

Struktur binaan istana ini adalah berasaskan jenis Limas Bungkus atau Perabung Limar. Istana ini mengandungi beberapa bahagian seperti ruang mengadap, surung, bilik santapan, serambi, bilik beradu, serta jemuran. Untuk menambahkan keindahannya, istana ini turut dihiasi dengan pelbagai jenis ukiran yang terdiri daripada motif awan larat, flora, geometrik serta kaligrafi. Sebahagian besar bahan istana ini adalah terdiri daripada kayu cengal yang diperolehi dari hutan di sekitar daerah Besut.

Istana Tengku Long ini telah dibeli oleh Badan Warisan Malaysia pada tahun 1984 dan kemudiannya diserahkan kepada Lembaga Muzium Negeri Terengganu untuk kerja baik pulih dan pengurusan seterusnya. Pada bulan april 1986, istana ini telah dibawa ke Kuala Terengganu dan didirikan semula di kawasan Kompleks Muzium Negeri, Bukit Losong ini.


Kiralah berapa tiangnya?


Kawasan lambo/lambur atau serambi/beranda/verandah.


Pintu masuk utama yang bertangga dan ukiran di dinding yang begitu klasik dan halus pahatan seninya.

Istana lama istana silam,
Bentuknya asyik dan penuh kayuan
Sila jengah memberi salam,
Nantikan lagi pelbagai paparan...

Imbauan oleh/Posted by AWANG Tuesday, May 25, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir