Jangan singgah dok dang le le,
Jika bertandang ke rumah bonda,
Rumah purba Rumah Tele,
Indah seni tiada tandingannya.

Sedikit sajak penulis nukilkan untuk menggambarkan Rumah Tele iaitu rumah tradisional Terengganu-inilah rumah rasmi bagi negeri Terengganu bagi menggambarkan nilai seni binaan dan konsep hasil kerja tangan orang-orang Melayu Terengganu. Sedikit infomasi tentang Rumah Tele ini (info daripada Muzium Negeri Terengganu) :


Perkataan TELE bererti bangunan atau rumah di bahagian belakang yang bersambung dengan istana yang dikhaskan untuk kaum perempuan. Rumah Tele ini telah dibina kira-kira awal tahun 1888 oleh Al-Marhum Sultan Zainal Abidin III dalam kawasan Istana Maziah. Rumah Tele yang dibina dalam bentuk tradisi bangunan Melayu Terengganu ini mengandungi 80 keping dinding kayu berkembung, 24 keping bersobek, 24 keping dinding diukir dengan ayat Al-Quran dan 4 keping dinding di atas pintu besar berukir dengan Syair Burdah.

Raja Rama V Chulalongkorn, Raja Thailand dengan pengiring-pengiringnya pernah beristirehat dalam bangunan ini semasa lawatannya ke negeri Terengganu pada bulan September 1888. Penghuni utama bangunan ini ialah Cik Khalthum Binti Haji Daud salah seorang isteri Baginda Al-Marhum Sultan Zainal Abidin III dan kemudiannya menjadi tempat kediaman dua puteri Baginda iaitu Tengku Nik Hajjah dan Tengku Ngah Hajjah.

Bangunan ini didirikan semula di atas tapak di Jalan Negara, Kuala Ibai, Kuala Terengganu pada 19hb. Mac 1970 (12hb. Muharram 1390 H) dalam satu upacara ringkas. Ini dapat dijayakan dengan usaha Tan Sri Datuk Mubin Sheppard Al Haj dan sumbangan Eastern Mining & Metals. Co. Ltd.

Pada 6hb. Julai 1987, bangunan ini telah didirikan semula di atas tapak yang ada sekarang dalam kawasan Kompleks Muzium Negeri Terengganu di Kampung Bukit Losong, Kuala Terengganu. Bangunan ini diletakkan di bawah kawalan Lembaga Muzium Negeri Terengganu dan menjadi satu bahan warisan sejarah negeri Terengganu khasnya dan Malaysia amnya.

Suasana matahari petang menggambarkan kedesaan di kampung Melayu zaman silam.


Kawasan bertangga ini ialah kawasan belakang rumah.

Sedikit pantun :

Rumah utuh berkayu cengal,
Dibina ayahanda untuk keluarga,
Khazanah lama perlu dikenal,
Tunggulah sahaja entri seterusnya...

Imbauan oleh/Posted by AWANG Wednesday, May 26, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir