Rumah kota banyaknya ruang,
Dihubung jalan kaki lima,
Berlantai kayu jalannya senang,
Berbumbung teduh sungguh selesa...

Banyak lagi ruang di dalam rumah kota lama ini yang ingin dikongsikan oleh penulis. Seperti di artikel terdahulu penulis ada menyatakan ada lalulan kaki lima atau koridor yang menghubungkan setiap ruang di dalam rumah ini. Penulis ingin berkongsikan gambar dan artikel lagi di sini.

Tanpa flash kamera.


Dengan flash kamera.

Gambar di atas adalah laluan ke ruang dapur. Sedikit gelap dan ada beberapa cahaya masuk dari lampu dinding dan memerlukan flash dari kamera untuk mengambil gambar di ruang ini.


Lagi laluan ke arah ruang dapur dan terdapat lampu hiasan moden tetapi berbentuk klasik diletakkan di tepi dinding. Jika lampu ini tidak dipasang suasana di ruang mungkin mungkin agak gelap sedikit. Dinding kayu berona coklat dan terdapat palang-palang kayu berjarak sederhana rapat supaya ruang udara melalui di atasnya.


Inilah gaya dapur zaman silam. Tanpa dekorasi ala Eric Leong, cuma berdinding kayu rona coklat, para kayu berona hitam di hujungnya berbentuk seperti potongan pergola. Segala barang dapur diletakkan di atas para ini. Nasihat penulis jangan cari para ini di Ikea, anda tidak akan terjumpa.


Sila lihat tempat penyangkut segala sudip, penyedok, dan senduk telah diletakkan di situ. Klasik. Betapa orang Melayu dahulu telah mengamalkan sistem 5S yang dipelopori oleh orang-orang Jepun. Ini adalah contoh S yang kedua iaitu Seiton atau dalam Bahasa Melayunya ialah Susun (Peralatan dan bahan mestilah disusun secara sistematik untuk capaian mudah dan cekap. Perlu ada tempat untuk setiap benda, dan setiap benda mesti berada di tempatnya.)


Lagi para tetapi bersaiz kecil dan menjadi tempat letak pinggan mangkuk. Seperti almari kecil tidak berdinding. Pinggan mangguk disusun rapi. Di tepinya di atas lantai diletakkan lesung batu. Di tepi dinding pula disangkut tudung salji mengkuang. (Sukanya diingatkan pemadam api berwarna biru itu bukanlah hiasan dan menggambarkan zaman silam, ianya untuk keselamatan diri!)

Ini pula ialah ruang di belakang dapur. Berdinding tiang kayu berjarak sederhana rapat.


Ruang bilik air. Gambar diambil dari celah pintu.


Di ruang bilik air ini terdapat kolah besar dan satu lagi seperti perigi. Dinding separuh konkrit dan terbuka di bahagian atas.


Cerita dapur berkait masakan,
Dapur bersih hati senang,
Lepas ini ruang tengah di depan,
Juga bilik tempat berlenang...

Imbauan oleh/Posted by AWANG Sunday, May 30, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir