Daun pintu unik bentuknya,
Rumah biasa payah dicari ,
Sirip kayu ruang udara,
Dibuka ditutup senang sekali...

Ada satu reka bentuk yang menarik perhatian kepada pihak penulis berkenaan rumah di Kota Lama Duyong ini. Reka bentuk tersebut ialah daun pintu yang mempunyai sirip-sirip kayu bagi tujuan pengudaraan di dalam rumah (seperti ventilasi atau ventilation ). Lihat gambar di bawah ini :

Sirip kayu pengudaraan dalam keadaan tutup.


Sirip kayu pengudaraan dibuka dengan menggunakan kayu menegak di tengah-tengah daun pintu. Ringkas tetapi satu teknologi pintar zaman silam. Sedikit sentuhan mekanikal ini begitu menarik perhatian.

Selain daripada itu penulis juga tertarik dengan cara pendawaian elektrik yang dilakukan di dalam rumah ini. Kebiasaanya di rumah biasa kita akan melihat pendawaian elektrik akan ditanam di dalam diding bersimen atau di lekatkan pada dinding rumah berkayu dengan menggunakan timah dan dipaku. Ada juga menyorokkan pendawaian ini dengan menggunakan casing (sarung pendawaian elektrik diperbuat daripada plastik) berwarna putih ataupun mengunakan conduit pipe berwarna putih. Uniknya rumah ini menggunakan casing tetapi berwarna coklat berbentuk seperti kayu dan sepadan dengan warna dinding rumah kayu. Suis yang digunakan pun juga adalah dari jenis lama. Lihat gambar di bawah ini :




Telah cerita teknologi lama,
Ada klasik ada baharu,
Sabar tuan-puan ceritanya ada,
Tunggu sahaja artikel terbaru...

Imbauan oleh/Posted by AWANG Saturday, May 29, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir