Ruang bawah telah lewati,
Menjejak tangga ke ruang atas,
Tanggal dahulu alas kaki,
Rumah Melayu adab dan batas...

Setelah selesai di bahagian bawah rumah penulis mengikut kakitangan muzium ke bahagian atas. Perlu diingatkan di sini untuk masuk ke ruang tingkat atas setiap pelawat harus menanggalkan kasut atau selipar bagi menjaga kebersihan rumah kota lama ini. Menaiki tangga kayu ke ruang atas tidak begitu tinggi tetapi perlu berhati-hati. Sampai sahaja di ruang atas terlihat pagar kayu di laluan serambi yang begitu cantik sekali. Kelihatan juga langit cerah dari arah muara Sungai Terengganu dan pantai .

Penulis tidak tahu motif ukiran ini samada dari jenis bunga atau daun ataupun dari betuk haiwan mahupun serangga. Apa yang pasti ia cantik dan unik di samping warna coklat gelap (Slanga Terengganu menyebut warna Coklat sebagai warna Koko) yang memukau pandangan.

Di bahagian hadapan rumah ini terdapat serambi yang berdinding dan berpintu yang terpisah dengan ruang tamu utama rumah ini (mengikut pelan rumah kota lama ini ruang tamu utama di bahagian hadapan dipanggil Rumah Depan). Unik sekali dan ruang serambi berdinding ini dipisahkan juga dengan laluan seperti kaki lima atau koridor bangunan konkrit. Rumah Melayu biasa tidak berbentuk seperti ini.


Serambi berdinding seperti ruang rehat dan juga kelihatan seperti ruang pejabat.


Kerusi meja yang terdapat di kawasan yang penulis katakan ruang serambi berbumbung dan berdinding.



Gambar di atas ini ialah ruang kaki lima yang berbumbung yang menyambung ke pelbagai ruang di dalam rumah ini. Reka bentuk kaki lima di dalam rumah ini ada yang menghubungkan dapur, bilik mandi dan serambi. Sungguh unik!







Gambar di atas ialah gambar pameran artikel dan gambar tokoh-tokoh yang tersohor di negeri Terengganu yang berkaitan dengan kota ini dan Pulau Duyong. Ia diletakkan di ruang tamu rumah ini (Rumah Depan).


Henti sekejap buat seketika,
Walau banyak ruang di atas,
Kota lama dua tingkatnya,
Nantikan lagi jangan terlepas...

Imbauan oleh/Posted by AWANG Saturday, May 29, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir