Kota Lama Duyong: Satu Pengenalan


Belum puas kembara muzium,
Tapi akan singgah semula,
Ke kota lama hati menguntum,
Jejak seni ukir budaya...

Pahatan dari Tourism Malaysia menyatakan :

Kota Lama Duyong terletak di Pulau Duyung kira-kira 7 (tujuh) kilometer dari pusat bandar. Kota Duyong mempunyai 9 buah bumbung yang menutupi beberapa bahagian yang bersambungan dengan dapur, bilik mandi, sarung, beranda, dan titian. Reka bentuknya mirip Istana Kecil Raja Melayu tetapi diperkayakan lagi dengan memasukkan unsur-unsur pengaruh seni bina asing seperti Corinthian atau Mesir terutama pada tiang dan dinding batu. Bangunan (rumah) ini memperlihatkan jenis rumah tradisional Melayu Terengganu iaitu Bujang Berpeleh, Lima Bungkus dan Potong Belanda dengan dihias ukiran sobek di sekeliling beranda.

Satu penceritaan.

Bermula dari rumah di kampung penulis, penulis menjejak kembara ke Kuala Terengganu untuk mencari lokasi Kota Lama Duyong. Secara jujurnya dari kecil lagi penulis belum pernah singgah atau melawat Kota Lama Duyong ini mahupun Muzium Negeri Terengganu. Peluang yang ada tidak sia-siakan.

Sampai ke Kuala Terengganu, penulis singgah ke Kampung Ladang (Ladang Sekolah) untuk bertemu sanak-saudara penulis di samping untuk melihat kali terakhir rumah sanak-saudara penulis dirobohkan. Selain itu penulis sempat bertanya arah jalan untuk ke Pulau Duyong dan tidak susah seperti jangkaan awal penulis. Penulis juga sempat memerhati keadaan sekitar Kampung Ladang dan melihat masih ada orang menjalankan aktiviti membuat barangan tembaga lalu teringat waktu kecil penulis yang selalu melihat penduduk-penduduk di kampung ini mengusahakan pembuatan barangan tembaga sama ada di tepi rumah mahupun di depan rumah mereka. Melihat asap dan api satu proses membuat barangan tembaga begitu mengujakan pada waktu itu. Bunyi deringan mesin untuk mengilatkan barangan tembaga kedengaran dan bunyinya masih sama sewaktu dahulu-maka minda ingatan terbuka kembali keadaan sewaktu penulis kecil lagi. Begitu nostalgia!

Setelah selesai singgah menziarah sanak-saudara penulis bergerak menuju ke utara Kuala Terengganu untuk menjejak kota lama tersebut. Melalui jambatan Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah kelihatan di sebelah kiri Masjid Kristal di Pulau Wan Man. Sebelum masjid ini di bina, jika anda menuju ke utara anda akan dapat melihat di sebelah kiri anda Muzium Negeri Terengganu di Bukit Losong. Kini keindahan itu bertukar dengan cahayaan dari Masjid Kristal-masih mengujakan pemandangan tersebut.

Setelah memasuki jalan perkampungan Pulau Duyong yang agak sempit, penulis berhenti di satu papan tanda kota lama tersebut. Kelihatan di tepi jalan wanita-wanita yang berumur duduk di tepi jalan. Penulis singgah bertanyakan mereka sambil menunjukkan bangunan di belakang mereka ini adakah kota lama. Mereka mengiyakan. Setelah itu penulis bergerak ke arah bangunan itu dan rupa-rupanya menulis berada di belakang kota lama tersebut. Rupanya ada jalan lain yang boleh dilalui untuk memakir kenderaan di depan kota lama. Tidak mengapalah, janji penulis telah sampai untuk menjejaki warisan lama ini.

Sudah berjumpa kota lama,
Begitu teruja penuh senyuman,
Nantikan lagi cerita seterusnya,
Banyak lagi akan dicoretkan...

Imbauan oleh/Posted by AWANG Friday, May 28, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir