Walau bukan di hari raya,
Ingin makan ingin mencari,
Juadah lemang terasa selera,
Mari ke Kijal untuk membeli...



Pusat Jualan Lemang di Kampung Kijal Kemaman telah lama beroperasi. Dahulu ia beroperasi di jalan lama Kijal-Chukai (jalan sebelah pantai) di Lembah Bukit Kijal yang terkenal dengan ketinggian dan kecuraman jalan bukit tersebut. Dahulu sederet gerai beratap zink dan berdinding kayu dijadikan kedai sederet sebagai tempat jualan dan kawasan proses membuat lemang. Di kiri kanan jalan ini memang begitu banyak kenderaan berhenti untuk mendapatkan lemang-lemang baru masak ini.

Dalam tahun 2001 jalan baru Kijal-Chukai telah siap dibuka di kawasan sebelah Bukit Anak Dara. Kawasan jualan lemang di jalan sebelah pantai lembah kaki Bukit Kijal pada waktu itu agak muram sedikit. Kenderaan makin berkurangan melalui jalan ini untuk ke Bandar Chukai, Kuantan dan ke Kuala Lumpur. Banyak kenderaan telah banyak melalui jalan baru. Oleh itu pusat jualan ini juga berpindah ke jalan baru dengan binaan bentuk yang sama dibina di sana. Sederet gerai beratap zink dan berdinding kayu menjadi tempat teduhan untuk jualan dan tempat proses memasak. Nampak ringkas tetapi cukup untuk menjadikan tempat ini menjadi popular semula. Kenderaan yang lalu-lalang dari arah Kuala Terengganu-Kuantan tidak putus-putus berhenti di sini untuk membeli juadah tradisional ini. Lemang Kijal juga menjadi tumpuan akhbar arus perdana.


Asap-asap dari proses pembakaran lemang. Macam suasana di kampung.


Binaan ringkas tempat jualan-atao zin dan dinding kayu.


Parit bertiti kayu. Kena melangkah kawasan ini dari kawasan tepi jalan.


Deretan kedai kayu.


Lagi gambar kedai sederet.
Lemang sedia untuk dijual.


Silalah singgah jika anda melalui jalan Chukai-Kijal atau (jalan Kuantan-Kuala Terengganu). Harganya pun berbaloi-baloi.

Imbauan oleh/Posted by AWANG Monday, August 2, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir