Puluk Gau Nyo atau Pulut Gaul Nyiur adalah satu sajian pagi yang mudah didapati di mana-mana kedai makan pagi atau gerai sarapan di Terengganu. Pulut yang digaul dengan kelapa dimakan terasa manis masin dan berlemak. Jika di Terengganu anda akan didapati sajian ini akan disajikan bersama dengan ikan masin atau keropok keping goreng. Suri-suri rumah dan kaum ibu juga menjadi kebiasaan menyediakan sajian pagi ini sebagai satu sarapan untuk keluarga. Pada malam sebelumnya mereka akan menyediakan kelapa dengan menyagat dan menyimpannya sebelum esok disajikan dengan pulut.

Bagi penulis, anda boleh mencuba juga sajian ini dengan menggaulkan juga dengan ikan tongkol goreng yang panas-panas atau keropok keping goreng yang dipecah-pecahkan dan gaul dalan satu genggam tangan sebelum dimakan. Rasa adunan pulut, kelapa, ikan atau keropok yang begitu menyelerakan-rasa manis,lemak,ikan dan ranggup keropok bercampur-campur. Oishii!-Kata orang Jepun.


"Kalau mau rasa lebih sedap, ikan tongkol goreng tengahari semalam yang masih boleh dimakan, amat sedap jika esok paginya dimakan dengan pulut gaul nyiur ini-rasanya sampai peringkat G Tertinggi atau High G-Great, Glorious, Gaya, Gempak & It's Gone".

Imbauan oleh/Posted by AWANG Saturday, August 7, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir