Lompat Tikam. Bunyinya seperti perbuatan negatif tetapi ini adalah nama sajian tradisi Terengganu. Kenapa dinamakan begitu tidak diketahui? Keunikan dan kegerunan pada namanya tidak selari dengan rasanya yang manis dan lemak. Kuah hitam pekat yang manis dan lemak santan pada isinya menjadikan kuih ini terlalu manis dan lemak. Elok dimakan sekali sahaja dan ulang makan pada waktu lain. Satu nasihat ketika memakan juadah ini elok anda hanya meminum air kosong sahaja bukan air manis lantaran manis juadah ini mungkin membuatkan rasa air yang manis tidak terasa apa-apa.

Kuih Sum-Sum atau Bubur Sum-Sum adalah kuih yang seakan-akan mirip Lompat Tikam cumanya ia berwarna putih sahaja. Kuahnya sama seperti kuah Lompat Tikam iaitu berwarna hitam pekat dan rasanya manis.

Lompat Tikam-mungkin idea untuk memberi nama juadah ini sedemikian kerana orang yang merasainya akan terasa ingin melompat dek kerana rasa manis dan menikam-nikam kuih tersebut dengan garpu lantaran ketiadaan sudu untuk mencedoknya-Buleh diterima?


"Lompat Tikam. Orang. Makan. Pagi. Atau .Tengahari. - LOMPAT."
"Tak. Ikut. Kisah. Atau .Masa. - TIKAM."

Imbauan oleh/Posted by AWANG Monday, August 16, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir