Nak mencari sajian tradisi,
Ke kampung Geliga marilah kita,
Makanan enak tidak terperi,
Itulah Otak-Otak itulah Sata...



Terengganu sebuah negeri yang terkenal dengan pelbagai produk dan sajian tradisional. Di beberapa daerah di negeri Terengganu terdapat beberapa pusat jualan sajian tradisional. Di daerah Kemaman sendiri mempunyai beberapa pusat jualan sajian tradisional ini antaranya ialah di Kampung Geliga dan sekitar jalan ke Kuala Kemaman dan Pantai Teluk Mak Nik.

Di sini adalah kawasan gerai-rumah tepi jalan yang menjual sata dan otak-otak. Rumah yang di tepi jalan ada yang diubah sedikit kawasan halaman depan dengan menjadikan gerai atau tempat jualan-tempat masak sajian tradisional ini. Ada yang sedia mengambil tempahan. Di samping jualan sata dan otak-otak sajian utama keropok lekor dan keropok keping juga ada di jual.

Antara otak-otak yang popular dijuak di sekitar Kemaman malah menjadi sebutan di Terengganu sendiri ialah gerai Otak-Otak Che Wan yang dibuka pada jam 2.00 petang. Ia terletak di jalan ke arah Pantai Teluk Mak Nik, Kemaman. Otak-otak Che Wan sedap dan pernah masuk cerita di dalam akhbar arus perdana.


Antara gerai-rumah jualan sata. Ada tempat bakar sata dan anda akan berpeluang melihat kaum wanita menyediakan sajian ini. Orang lelaki pula akan mengurus proses pembakaran sata di atas bara arang-api.


Enak bukan. Harga di ini pun murah. Berbaloi-baloi.


Antara papan iklan buatan sendiri.


Otak-otak yang sedia untuk dijual.

Imbauan oleh/Posted by AWANG Sunday, August 1, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir