To Nusuk atau To Nusup dikenali sebagai main sorok-sorok oleh masyarakat luar Terengganu. Ia merupakan permainan tradisonal yang popular bagi kanak-kanak lelaki dan perempuan dan boleh dikatakan dimainkan oleh semua kanak-kanak di Malaysia. Cara bermain permainan ini ialah :

  • Pengundian akan dijalankan seperti yang telah diterangkan sebelum ini, sila rujuk entri Undian bagi mendapatkan siapa yang akan menjadi pencari yang akan mencari pemain-pemain lain yang akan bersembunyi.
  • Setelah proses undian selesai, orang yang akan menjadi pencari akan mencari tiang atau pokok dan mengadapkan muka pada tiang tersebut. Biasanya tiang rumah Terengganu yang tinggi menjadi pilihan kanak-kanak. Kedua-tua tapak tangan diletakkan pada paras matanya dan mukanya dipekupkan pada belakang tapak tangan tersebut. pencari ini akan mula mengira antara 1-20 atau 1-100. Semasa mengira pemain-pemain lain akan mencari tempat yang terbaik untuk bersembunyi. Tempat yang menjadi pilihan ialah kawasan belakang gok ayang (reban ayam), bawah rumah tempat simpanan papan atau kayu, atau belakang pokok.
  • Setelah tamat sebelum membuka matanya, pencari ini akan menempikkan suara bertanya "Aci dok aci agi...?" (Dah ke belum?) Dari jauh tempat bersembunyi pemain lain yang bersembunyi akan menyahut menjawab "Dok aci agi" (Belum lagi!) Itu bermaksud pemain-pemain lain belum bersedia untuk bersembunyi, dan pencari akan mengira semula nombor atau menunggu sekejap dan bertanya sekali "Aci dok aci agi...?". Jika pemain-pemain lain yang telah berjaya bersembunyi mereka akan menjawab "Aci doh!" (Dah sedia!) Si pencari akan membuka mata dan mula mencari pemain-pemain yang tersembunyi.
  • Apabila proses mencari pemain yang tersembunyi dijalankan oleh pencari , semua pemain-pemain yang bersembunyi akan mendiamkan diri untuk mengelakkan dari ditangkap. Jika pencari berjaya menangkap pemain yang pertama bersembunyi, pemain ini mesti berada di kawasan berdekatan dengan tempat tiang pengiraan tadi. Pencari ini akan meneruskan pencarian sehingga kesemua pemain dijumpai dan ditangkap. Proses menangkap ini bukanlah dengan cara menangkap dengan memegang pemain tersebut, tetapi jika dapat dilihat dan dijumpai sudah memadai dan menyebut nama pemain itu dan mengatakan bahawa ia telah dijumpai atau ditangkap. (Jika semuanya berjaya ditangkap, pemain yang pertama tadi pula akan menjadi pencari dan proses pengiraan akan bermula semula seperti awal-awal permainan tadi).
  • Perlu diingatkan juga semasa pencari telah berjaya menangkap pemain pertama, pencari ini perlu berhati-hati juga kerana si pencari perlu berwaspada agar tiang tempat pegiraan tadi tidak ditawan oleh orang yang masih bersembunyi. Ini kerana sebagai contohnya walau pencari ini telah berjaya menangkap satu atau dua atau tiga orang sekalipun, pemain lain yang masih bersembunyi boleh keluar dari tempat persembunyian dan secara berhati-hati menawan tiang pengiraan tersebut kembali dengan mencuit atau menempuk tiang tersebut kemudian bertempik mengatakan bahawa tiang tersebut telah berjaya dicuit dan ditawan. Ini menyebabkan pencari ini terpaksa mengulang proses pengiraan semula dan semua pemain-pemain sama ada yang telah ditangkap, yang keluar menawan tiang, dan yang masih bersembunyi kembali keluar dari tempat persembunyian dan permainan bermula semula seperti awal permainan.
  • Permainan ini memerlukan kecekapan si pencari agar dia tidak asyik menjadi pencari dan perlu berhati-hati dalam mencari pemain tersembunyi dan menjaga tiangnya.


"Permainan ini akan ditamat sebelum senja, balik rumah, mandi, solat dan mengaji..."

Imbauan oleh/Posted by AWANG Saturday, July 31, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir