Di Terengganu ada Hollywood kah? Holywood atau Hollywood? Oh tidak! Tidak sama sekali. Hollywood di Terengganu boleh didapati setiap pagi, dan petang di gerai-gerai tradisi kampung atau pun ibu anda sendiri yang memasaknya. Gambar di atas itulah Hollywood Terengganu. Ia dikenali dengan nama kuih Kayu Keramat. Di luar Terengganu ia dipanggil kuih Cakoi, walaupun begitu rasanya agak berbeza sedikit kerana kuih Kayu Keramat mempunyai isi yang tebal di dalamnya, manakala isi kuih Cakoi agak nipis di dalam.

Ingat lagi tak penulis pernah menceritakan kuah nasi dagang berkuah ikan tongkol. Satu tips penulis ingin berikan ialah kuih ini memang sedap jika dicicah dengan kuah ikan tongkol nasi dagang. Hanya cubit kuih ini, cicah dengan kuah dan cubit pula sedikit ikan tongkol dan makan. Sedap enak tak terkata. Anda juga boleh juga mencicahnya dengan kuah kari kosong atau kuah kari ayam. Prosesnya sama iaitu cubit sedikit ayam dan makan. Boleh juga mencubanya dengan cicah air milo atau teh ibarat cicah biskut dengan air milo.

Perlu diingat juga, kuih ini jangan dicicah dengan Sos Terengganu. Belum sesiapa yang mencubanya. Jika tidak anda adalah orang yang pertama.


"Hollywood of Terengganu - Kayu Keramatlah!"

Imbauan oleh/Posted by AWANG Friday, July 16, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir