Terengganu kita di hati kita,
Menggamit rasa cinta dan rindu,
Kampung Nelayan betapa uniknya,
Tempat bermain petang selalu...


Benteng sungai Dungun di perkampungan nelayan Kampung Sungai Buaya dan pengkalan nelayan. Bot besar dan kecil kelihatan tersusun seperti kawasan letak kereta. Orang kita pun pandai mengamalkan 5S.


Buluh-buluh usang yang terdampar di tepi benteng. Ada juga yang hanyut dtenang dibawa arus sungai dari hulu ke muara dan panorama tersebut begitu nostalgia.


Kawasan berpaya berhampiran dengan benteng sungai. Apabila air sungai pasang, kawasan ini akan dipenuhi dengan air sungai. Semasa cetek, senang untuk melihat anak-anak ikan lantaran airnya yang jernih.


"Terengganu yang terletak di kawasan pesisir air sama ada laut dan sungai menjadikan geografi negeri begitu cantik dan unik. Kebanyakkan bandar utama di negeri ini terletak di pesisir air - laut dan sungai. Bagi Episod Terengganu Menggamit Rasa ini penulis ingin berkongsi gambar panorama pesisir sungai iaitu Benteng Sungai Dungun yang dijadikan pengkalan untuk nelayan. Kawasan ini merupakan kawasan noltalgia bagi penulis selain ia menjadi venue penulis untuk memancing ikan sebagai hobi yang terluang.

Selain itu kawasan ini dahulu juga kelihatan penduduk setempat menyelam berenang di tepi sungai untuk menembak udang sungai. Manakala paya berhampiran dengan benteng sungai ini ramai kanak-kanak yang menjalankan aktiviti bbito ketang atau menangkap ketam nipah dengan menggunakan perangkap yang dinamakan bito.

Panorama-panorama di sini sebenarnya sungguh cantik dengan suasana perkampungan nelayan dan aktiviti-aktiviti nelayan seperti mengait membaiki jala, membersihkan dan mengecat bot (penulis pernah ada pengalaman mengecat bot-suatu pengamalan yang menyeronokan), ada yang mandi sungai, dan ada yang mengambil peluang berehat dan bertemu rakan di sini. Kawasan perbentengan ini menjadi seumpama tempat pertemuan dan perbincangan sama ada urusan kerja atau kunjungan seperti menziarah rakan di rumah.

Sungai, laut dan paya-sungguh nostalgia."

Imbauan oleh/Posted by AWANG Monday, July 5, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir