Suatu catatan kenangan...


Taman Rekreasi Jalan Nibong. Dulu berpagar sekarang tidak lagi, hanya tembok konkrit hampir separas lutut yang mengelilingi taman ini. Hanya melangkah kaki untuk masuk ke taman ini. Anda nampak tempok biru di dalam gambar di atas? Itu adalah tempat untuk bermain papan selaju atau basikal BMX. Dahulu di situ terbinanya tempat rehat berlantai konkrit yang tinggi seumpama pentas tetapi tiada bumbung. Di bawah lantai ini terdapat satu terowong kecil dan berjarak pendek. Di atas lantai konkrit tersebut diletakkan beberapa kerusi bulat konkrit yang bercorak seumpama batang pokok balak, dan terdapat teduhan yang diperbuat daripada konkrit yang berbentuk cendawan. Sekarang dah kene röngbök (dah dirombak, telah dirobohkan). Jadilah seperti gambar di atas.


Beberapa tempat permainan kanak-kanak seperti tempat menggelongsor, buai-buaian, jongkang-jongket juga ditempatkan di taman ini. Taman rekreasi ini dahulu mempunyai kolam, jambatan atau jejantas yang merentangi kolam, jalan-jalan yang bertar, dan penuh dengan pokok-pokok renek dan pokok bunga. Beberapa model binaan berskala kecil seperti balai polis, dan pejabat pos di tempatkan di bahu jalan yang bertar. Papan tanda jalan seperti di jalan raya sebenar juga diletakkan di sini. Mengapa? Ini kerana pihak Shell Malaysia dan Kementerian Pendidikan (nama kementerian pada waktu itu) mengadakan pertandingan Kempen Keselamatan Lalu Lintas Shell yang mana juaranya ialah Sekolah Kebangsaan Kuala Abang, Naib Juara Sekolah Rendah Sultan Omar-Kumpulan A, dan tempat ketiga ialah juga dari Sekolah Rendah Sultan Omar-Kumpulan B. Selepas pertandingan tersebut, model binaan dan papan tanda jalan raya dikekalkan di taman ini. Sekarang jangan dicari. Semua telah berubah wajah.


Padang Petanque Dungun yang baru wujud mungkin dalam tahun-tahun awal 2000. Ia terletak berhampiran dengan Taman Rekreasi Jalan Nibong. Kini padang ini makin bertambah dan nampak tersusun. Kawasan antara Jalan Nibong dengan Kampung Tanah Lot ini nampak sesuai untuk kawasan beriadah dan bersukan.


Gelanggang tenis yang mungkin yang tertua di daerah Dungun. Ada gelanggang tenis lain ke di Dungun?


"Riadah Untuk Kesihatan"

Imbauan oleh/Posted by AWANG Tuesday, July 13, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir