Main jet luncur daun palas atau menjadikan daun palas seperti jet yang meluncur terbang adalah permainan kanak-kanak di Terengganu pada waktu petang. Di negeri Terengganu begitu banyak pokok-pokok palas menjadi tumpuan kanak-kanak untuk mencabut daun ini untuk dijadikan jet luncur ke udara.

Jika kanak-kanak di bandar tertarik dengan kapal terbang kawalan jauh, kanak-kanak di kampung hanya memerlukan permainan yang tidak memerlukan sumber kewangan yang tinggi untuk bermain satu permainan. Cara bermain luncur daun palas atau jet daun palas ini ialah dengan cara di bahagian pangkal daun ini akan di koyak sedikit di posisi kiri dan kanan dan daun itu yang dikoyakkan itu dibengkokkan ke bawah sebagai tempat memegang atau peluncur. Bahagian urat tengah daun di bahagian pangkal dibiarkan terjulur supaya ia menjadi kepala jet. Bahagian hujung daun berbentuk tirus (segitiga) akan dibiarkan berada di bahagian bawah.

Pegang daun yang dikoyak kiri dan kanan dengan sebelah tangan dengan posisi paras kepala, ambil lanjakkan dan luncur ke atas. Jet yang terbang paling tinggi dan jatuh pada jarak paling jauh dari tempat yang dilancarkan dikira pemenang.

Selain menggunakan daun palas ada juga yang menggunakan daun mengkuang tetapi perlu membuang durinya dahulu, dan ada yang menggunakan daun lalang.


Daun yang dikoyakkan kiri dan kanan daun di sebelah pangkal.


Daun yang dikoyakkan ini akan menjadi peluncur.



"Daun Palas dibuat ketupat, daun mengkuang dibuat tikar, daun lalang?"

Imbauan oleh/Posted by AWANG Thursday, July 29, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir