Dahulu penulis pernah menziarah Makam Diraja Almarhum Sultan Yahya Abdul Jalil Muzaffar Syah yang terletak di dalam daerah Dungun. Ia merupakan Makam milik seorang Sultan dan kerabatnya dari Kesultanan Siak, Sumatera, yang terletak di dalam negara Indonesia. Jikalau anda ingin menziarah kawasan pemakaman ini, dari bandar Dungun arah dari Kuantan - Kuala Terengganu, anda perlu terus ke arah jalan ke Kuala Terengganu. Sila lihat papan tanda jalan yang menunjukkan arah ke Bukit Besi. Simpang jalan ke Bukit Besi ini anda akan terlihat Stesen Minyak Petronas di seblelah kiri, dan simpang ke Bukit Besi itu adalah di sebelah kanan anda. Anda akan menemui Kampung Che Lijah dahulu, dan sila jalan terus hingga ke Kampung Binjai. Selepas masjid Kampung Che Lijah ialah Kampung Binjai dan ada satu papan tanda untuk kawasan Pemakaman Diraja ini kerana ia telah digazetkan oleh Tourism Malaysia sebagai tempat bersejarah.

Papan tandanya ialah berwarna coklat dan tertulis Makam Sultan Yahya Siak. Di sempadan Kampung Che Lijah dan Kampung Binjai anda akan menemui simpang masuk ke kawasan pemakaman di sebelah kiri dan jangan bimbang kerana papan tanda pemakaman yang penulis sebutkan tadi ada diletakkan di tepi simpang itu. Anda masuk ke simpang tersebut dan anda akan terjumpa simpang tiga, sila ambil sebelah kanan. Anda terus jalan ke depan, sila perlahankan kenderaan anda kerana jalan di sini adalah jalan kampung yang ditarkan dan dinaiktaraf dari bekas landasan keretapi zaman perlombongan Bukit Besi, (kawasan yang anda jejak ini adalah juga satu kawasan bersejarah kerana ia merupakan bekas landasan keretapi Bukit Besi yang terkenal dari zaman penjajahan British, Jepun, pra-merdeka hinggalah ke tahun 1970an).

Jika anda memperlahankan kenderaan anda, dalam selang masa 5 minit dari simpang tiga tadi anda akan terjumpa kawasan Pemakaman Diraja Sultan Yahya Siak ini di sebelah kiri anda. Al-Fatihah untuk Almarhum Sultan Yahya Abdul Jalil Muzaffar Syah, kerabat diraja dan pengikut-pengikutnya.


Sila ke pautan @Dungun untuk gambar-gambar seterusnya :

Imbauan oleh/Posted by AWANG Friday, July 2, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir