Jika anda pergi ke Bandaraya Kuala Terengganu dan melawat sekitar Muzium Negeri Terengganu dan sekitar kawasan Kampung Losong, apabila pulang jangan lupa untuk singgah ke Masjid Hiliran yang terletak di Jalan Hiliran. Bersolat dan kemudian hayatilah senibina lama masjid ini. Unik dan indah adalah dua perkataan yang tepat untuk masjid ini di samping sejarah pembinaannya yang begitu elok untuk diketahui.


Pintu masuk umpama pintu gerbang diwarnai dengan warna emas berlatar putih.


Papan tanda moden menghiasi pagar Masjid Hiliran ini.


Bangunan dan dinding masjid.


Ruang wakaf untuk berehat disediakan.


Secara ringkas yang anda perlu tahu :

Sejarah
Masjid Hiliran telah wujud di antara zaman Sultan Terengganu pertama dari salasilah Johor iaitu Sultan Zainal Abidin I (1708-1733), Sultan Mansur I (1733-1794) dan Sultan Zainal Abidin II (1794-1808). Dipercayai ia dibina lebih 200 tahun lalu. Asalnya masjid ini dibina daripada kayu sehingga tahun 1925 (zaman pemerintahan Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah). Kemudian ia dibina semula dengan menggunakan kayu, simen dan batu. Kemudian seorang yang alim dan hartawan tempatan bernama Allahyarham Muhammad Abdul Rahman membiayai semua kos pembinaan masjid di tapak asal masjid lama.

Unik
Telaga Mandi Gajah Putih yang dipercayai dibina pada zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin III (1881-1918). Ia dibina menggunakan putih telur, madu lebah, pasir, kapur tohor dan batu-bata. pembinaan telaga itu bertujuan untuk memandikan gajah putih kepunyaan Sultan Zainal Abidin III yang dihadiahkan oleh Raja Siam, Raja Chulalongkorn sebagai tanda persahabatan sempena lawatan baginda dan para pembesar negeri ke Siam.

Bumbung, corak bangunan dan dindingnya begitu cantik dan unik. Bumbungnya berasaskan bentuk bumbung limas potong perak.



"Beribadah Dan Memahami Sejarah Masjid"

Imbauan oleh/Posted by AWANG Wednesday, July 14, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir