Aci

Aci. Aci adalah satu istilah yang disebut dalam permainan tradisional Terengganu malah ada juga digunakan masyarakat luar Terengganu. Cumanya istilah ini digabungkan dengan slanga Terengganu. Antara perkataan yang disebut oleh kanak-kanak Terengganu ketika memainkan satu permainan ialah "Aci dok agi?", "Dok aci agi...!", "aci doh...!", "dok aci maing gitu....". Penulis akan memberi contoh ketika mana istilah-istilah ini disebut :


Aci dok agi? Dok aci agi! Aci doh!
Sebagai dalam permainan ter nusuk (sorok-sorok) orang yang jaddi atau pencari akan memulakan permainan dengan mengira nombor sebagai contoh 1-20 sambil mememjamkan mata di satu sudut. Setelah tamat sebelum membuka matanya, pencari ini akan menempikkan suara bertanya "Aci dok aci agi...?" (Dah ke belum?) Dari jauh tempat bersembunyi pemain lain yang bersembunyi akan menyahut menjawab "Dok aci agi" (Belum lagi!) Itu bermaksud pemain-pemain lain belum bersedia untuk bersembunyi, dan pencari akan mengira semula nombor atau menunggu sekejap dan bertanya sekali "Aci dok aci agi...?". Jika pemain-pemain lain yang telah berjaya bersembunyi mereka akan menjawab "Aci doh!" (Dah sedia!) Si pencari akan membuka mata dan mula mencari pemain-pemain yang tersembunyi.


Doh aci maing gitu
Ayat ini kadang disebut "mane aci maing gitu", ia menggambarkan ketidakpuashatian pemain atau pasukan lain ke atas satu pemain lain atau satu pasukan lain atas tindakan bermain secara menipu atau mengelat. Sedikit perselisihan faham berlaku. Kebiasaannya selepas sikap protes yang dilakukan oleh satu pasukan ke atas pasukan yang lain, sikap toleransi pula akan muncul dan permainan dilakukan semula. Ia umpama sportmanship atau sikap semangat kesukanan dalam permainan moden bolasepak.

Inilah antara istilah-istilah atau ayat yang berkaitan dalam permainan tradisional Terengganu seperti yang telah diterangkan sebelum ini iaitu Jaddi, Llekpék, Mokpék dan Cokko!



"Aci...aci buka pintu... Nana balik pukul satu..."

Imbauan oleh/Posted by AWANG Friday, July 30, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir