Setiap permainan sama ada permainan tradisional atau permainan moden pasti ada cara undian atau pemilihan yang dijalankan. Ia dilakukan sama ada untuk memilih ketua kumpulan, ahli kumpulan atau mencari siapa yang akan jaddi iaitu orang yang akan menjadi pencari, pengejar atau penangkap. Antara cara undian yang paling tersohor di Terengganu adalah :

One To Zuh!
Undian jika di tempat ia dipanggil Ooo...Som.... Caranya sama tetapi kanak-kanak Terengganu menyanyikan dengan menyebut One To Zuh! (atau One Two Zuh!). Caranya ada dua calon pemain akan menggengam sebelah tangan seperti tumbukan dan menggangkatnya pada aras telinga, kemudian menyebut One Two Zuh dan secara serentak membuka genggam tumbukan tangan pada paras perut dan membentuk simbol seperti gunting, air, dan batu. Simbol yang dibuat oleh kedua -dua calon pemain akan membandingkannya untuk mengetahui siapa yang menang. Contohnya antara air dan batu, air yang menang kerana batu akan tenggelam. Pemain yang menang akan memulakan permainan dahulu atau menjadi ketua kumpulan.


Lam tali lam lai li tam plum
Caranya ialah lima hingga lapan calon pemain akan berhadapan antara satu sama lain secara bulatan dan mengibaskan sebelah tangan pada aras perut dan secara serentak. Mereka akan menyanyikan lagu "lam tali lam lai li tam plum..." secara beramai-ramai. Secara serentak juga calon-calon pemain ini akan berhenti dalam keadaan tapak tangan di atas (terlentang) atau keadaan belakang tangan di atas (terlangkup).

Mana-mana pemain yang berada kedudukan tangan yang terlangkup akan dikira menang dan keluar dari proses undian. Mereka dikira selamat. Mana-mana pemain yang tangannya berada dalam keadaan terlentang akan terus menjalankan proses undian sehingga tinggal hanya dua orang calon pemain sahaja. Orang terakhir yang kalah dalam proses undian ini akan menjadi pengejar, atau pencari atau penangkap.


Ikut aku jadi
Caranya ialah lima hingga lapan calon pemain akan berhadapan antara satu sama lain secara bulatan dan mengibaskan sebelah tangan pada aras perut dan secara serentak. Semasa proses mengibas tangan ini dijalankan seorang ketua (biasanya kanak-kanak yang tua sedikit umurnya berbanding kanak-kanak yang lain : umpama abang atau kakak) akan menyanyikan lagu ini., "ikut aku jaddi...".

Mereka semua akan mengibas tangan dan berhenti secara serentak dengan keadaan tapak tangan di atas (terlentang) atau keadaan belakang tangan di atas (terlangkup). Mana-mana pemain yang mengikut kedudukan tangan yang sama dengan ketua tadi akan meneruskan proses ini, dan mana-mana pemain yang berbeza dengan kedudukan tangannya dengan ketua tadi dikira selamat dan keluar dari proses undian. Proses ini akan diteruskan sehingga hanya tinggal antara ketua dan seorang calon pemain sahaja. Pemain yang terakhir inilah yang kedudukan tangannya yang sama dengan ketua, maka orang yang terakhir inilah yang akan menjadi pengejar atau pencari atau penangkap.

Cabut lidi
Seorang pemain akan mencari satu lidi kelapa yang panjang dan dipotong pendek tidak sama ukurannya. Setiap potongan akan mengikut jumlah pemain contohnya 10 orang pemain bermakna 10 lidi pendek siap dipotong akan disediakan.

Seorang pemain ini akan menggenggam lidi yang dipotong dengan secara menegak dan kelihatan sama panjang. Setiap pemain akan mencabut lidi tersebut sehingga lidi yang terakhir dimiliki secara automatik oleh pemain yang menggenggamnya tadi. Mereka semua akan mengukur dan mebandingkan saiz panjang lidi mereka. Lidi siapa yang paling pendek akan dikira menjadi pengejar atau pencari atau penangkap.


Lambung duit
Lambung duit syiling 20 sen atau 5o sen. Cara ini agak konvensional dan serata dunia menggunakannya. Di Malaysia waktu dahulu menggunakan undian ini antara memilih Parlimen atau Nombor (duit lama sebelum ditukar baru).

Undian ini dilakukan dengan dua belah pasukan akan memilih Parlimen atau Nombor dan salah seorang dari mereka melambung duit ke atas dan jatuhan ke tanah akan menunjukkan permukaan duit syiling itu sama ada gambar Parlimen atau gambar Nombor. Pasukan yang memilih gambar yang tepat akan memulakan permainan dahulu atau memilih kawasan gelanggang sendiri. Cara undian ini dilakukan dalam permainan tradisional seperti gelak ceroh (gelap cerah/galah panjang).


Tak tak ge
Undian cara ini adalah dengan menyanyikan satu rangkap lagu yang digunakan untuk memilih rakan sepasukan jika bermain permainan tradisi Terengganu (atau permainan tradisi di luar Terengganu) seperti pelékong selipa, bola katök. Caranya ialah dua ketua pasukan yang sedia dilantik dan yang peberek (favourite) yang selalunya memang diakui handal akan menyanyikan lagu ini:

Tak tak ge
Teletak eko nage
Jalan-g kire-kire
Tige puluh tige

Contohnya : Ketua A akan menyanyikan lagu ini sambil menunjukkan jarinya ke arah bakal ahli pasukan seorang demi seorang. Sampai di lirik yang akhir iaitu tige puluh tige, orang yang terakhir di mana liriknya terhenti, dia akan dipilih untuk memasuki pasukan Ketua A. Kemudian Ketua B akan mengambil giliran untuk menyanyikan lagu ini dan memilih ahli pasukannya. Proses ini akan berakhir sehingga semua kawan-kawan telah habis terpilih. Biasanya kawan-kawan yang ingin bermain harus dalam angka genap supaya semasa sesi pemilihan nanti adil dan saksama di setiap kumpulan.



"Mari mengundi, Pergi mengundi, Jangan Lupa Kewajipan, Pada Negara..."

Imbauan oleh/Posted by AWANG Wednesday, July 21, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir