Inilah keropok keping atau kerokok kering yang pelbagai saiz. Ada yang diperbuat dari ikan selayang, ikan tamban dan ikan parang. Biasanya ikan tamban akan banyak tulang pada setiap keping permukaan keropok ini. Keropok ini untuk diratah sebelum digoreng agak keras tetapi agak sedap juga apabila dimakan seperti pop corn cuma lebih sedap juga dicicah sos. Walaupun begitu hati-hati apabila memakannya, kerana agak keras ibarat anda memakannya anda menyertai acara makan Fear Factor! - Bimbang gusi atau gigi anda berdarah!

Keropok ini akan lembut apabila terkena air. Ingat lagi tak penulis mengatakan keropok ini boleh dijadikan bahan dalam masakan singgang? Baca ini "Ada juga yang paling pelik dan unik ialah makan nasik berlauk singgang berulam keropok keping goreng (dikenali dengan keropok kering oleh orang-orang luar Terengganu). Penulis juga pernah terjumpa sajian kuah singgang ikan tongkol (ikan aya) yang dimasak sekali dengan keropok keping yang belum digoreng dan pernah merasanya - sedap sekali!"


Keropok keping yang digoreng ini lebih selamat untuk anda memakannya berbanding yang belum digoreng melainkan anda seorang yang aggersif , béngkéng dan ekstrim dalam perihal makanan. Jika anda ingin mengetahui kualiti keropok keping ini bagus dan ranggup dimakan, ialah apabila diletakkan dalam kuali minyak panas semasa menggorengnya, ia kembang elok bak bunga yang mekar pagi. Itulah kualiti keropok tersebut. Ia agak misteri dan rahsia kerana semasa anda membelinya dalam bentuk kering berpaket atau timbang kilo anda belum tahu kesedapan dan kualitinya melainkan selepas menggorengnya. Para penjual akan memberi sedikit ceramah yang menyakinkan anda untuk membelinya akan tetapi sebenarnya selepas anda menggorengnya barulah anda tahu akan kualitinya.

Jika anda pembeli yang bijak, suruhlah penjual itu menggorengnya dahulu dan memakannya , kemudian barulah membelinya jika ia berkualiti. Perlu diingat, cara ini belum dicuba oleh sesiapa, jika anda mencubanya anda akan menjadi orang yang pertama akan dibaling dengan kasut oleh penjual!!!


"Ingat! Kembang bak bunga mekar pagi"

Imbauan oleh/Posted by AWANG Saturday, July 10, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir