Suatu catatan lama penulis...(ditambah rencah gambar-gambar)

"Pasar Minggu.

Di Dungun ini jatuh hari apa pun akan dipanggil Pasar Minggu. Tidak seperti di Pantai Barat dipanggil Pasar Malam. Di Dungun ini kalau hari Isnin dipanggil Pasar Minggu. Jatuh hari Jumaat pun macam tu. Jatuh hari Ahad pun macam tu ( di Terengganu hari minggu adalah hari Jumaat) . Antara Awang ingat hari-hari Pasar Minggu di Dungun :

Jumaat : Pasar Minggu Kampung Seberang Pintasan

Sabtu : Pasar Malam Kampung Sungai Buaya

Ahad : Pasar Minggu The Mel

Isnin : Pasar Minggu Kampung Batu 49

Khamis : Pasar Minggu Sura Gate

Hari Jumaat. Pasar Minggu Kampung Seberang Pintasan terletak di jalan utama kampung tersebut. Selari di kiri kanan jalan tersebut. Banyak makanan tradisional dijual. Minuman sejuk, air kelapa - coconut shake. Makanan bergoreng - ayam celup tepung, sosej dan juga segala bebola dari ikan hingga ketam.

Hari Sabtu ialah Pasar Minggu di Kampung Sungai Buaya. Terletak di dalam kawasan pagar Balai Raya kampung tersebut yang bersempadan dengan Kampung Sungai Udang. Di sini juga banyak menjual dan menyajikan makanan dan minuman. Barang dapur seperti bawang juga ada dijual. Sekarang Awang tidak tahu sama ada Pasar Minggu tersebut masih ada lagi atau pun tidak?

Hari Ahad adalah Pasar Minggu di The Mel yang berhadapan dengan kawasan Rumah Murah Nibong. Ia merupakan kawasan lapang yang menjadi tempat Pasar Malam pada hari Ahad dan kosong pada hari-hari biasa, cuma di situ terletak beberapa deretan kedai, Tabika Kemas Nibong.


Pasar Minggu The Mel pada ketika tidak beroperasi. Bumbung gerai yang disediakan berbentuk bumbung Rumah Tele rumah tradisional Terengganu.


Sekitar Pasar Minggu Ahad The Mel Jalan Nibong. Hamparan kanvas pada tar untuk jualan barang-barang gajet dalam harga ekonomi.


Payung khemah yang seragam berwarna biru.


Juadah ayam goreng, dan pelbagai makanan bergoreng seperti kentang, bebola ayam dan ketam, putu dan keropok dijual di sini.


Steamboat ala tempatan pun ada. Ambil, rebus, cicah, dan makan-g.

Hari Isnin Pasar Minggu di Kampung Batu 49 ada Pasar Minggu yang kecil, sama seperti di The Mel. Ia terletak berhampiran di Jalan Utama dari Kuala Lumpur Ke Kuala Terengganu.

Hari Khamis merupakan hari riuh-rendah di Sura Gate. Merupakan hari semua warga Dungun berduyun-duyun turun ke Sura Gate untuk ke Pasar Minggu. Dikatakan Pasar Minggu ini pernah menjadi yang terbesar di Terengganu. Ia terletak berdekatan dengan Perputakaan Daerah Dungun. Dahulu kawasan menjual pakaian terletak di atas tanah lapang tetapi sekarang ini telah dibina kawasan deretan kedai. Kawasan menjual pakaian terletak selari kiri dan kanan Jalan Merbuk.


Sekitar Pasar Minggu Khamis Jalan Merbuk Sura Gate. Pelbagai minuman berais dijual di sini.


Kawasan menjual makanan memang terasing sejak dari dahulu lagi. Ia merupakan kawasan lapang yang memang dikhaskan untuk menjual makanan. Satu deretan panjang tempat menjual makanan yang berbentuk huruf U, berlantai simen dan mempunyai pangkin atau seperti serambi tempat meletakkan makanan diperbuat daripada kayu.



Di Pasar Minggu ini ada sajian jualan makanan, barang pasar seperti sayuran, bawang, pakaian - t-shirt bundle RM 10 = dua atau tiga helai. Ada juga pakaian yang baru, tudung, seluar, baju, barangan keperluan rumah, dan mainan.

Penuh sesak malam tersebut. Jika dulu budak-budak student ITM ( UiTM Sura Hujung ), pelajar asrama Sekolah Menengah Agama Sultan Ismail, dan Sekolah Menengah Sains Dungun, memenuhi Pasar Minggu ini. Mungkin sekarang pengunjung sudah bertambah dengan kewujudan Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin, Dungun dan juga Sekolah Menengah Teknik Dungun.

Di Pasar Minggu ini amat mudah untuk anda mendapati Sata, Sarok Lada, Keropok Lekor Rebus/Goreng dan Keropok Keping. Pais, Nasi Minyak, dan Nasi Dagang - semua ada.



"Membelilah berpada-pada. Jangan Sampai Tak Ingat Dunia"

Imbauan oleh/Posted by AWANG Sunday, July 11, 2010

1 Responses to Pasar Minggu Dungun

  1. ambenoqreteq Says:
  2. oghang tranggnung panggi kepok lekor dengan nama kepok gondee..

     

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir