Terengganu pada waktu pagi penuh dengan juadah. Kuih muih dan makanan yang agak berat iaitu nasi. Ia terdiri dari nasi lemak berkuah bilis berkuah ikan tongkol, nasi dagang berkuah ikan tongkol yang telah direbus lama dan diperam antara satu hingga ke tiga hari sebelum dimasak berkuah supaya rasa ikan itu menjadi enak. Proses rebus dan peram ikan ini orang Terengganu memanggilnya ikan mata air.

Caranya merebus dan peram ini ialah pada hari pertama ikan tongkol direbus kemudian diperam. Hari kedua proses yang sama direbus atau dihangatkan kembali. Hari ketiga juga proses yang sama dilakukan. Kemudian barulah ikan tersebut dimasak sebagai kuah nasi dagang. Rasanya enak tidak terkata. Kelebihannya rasa hanyir tidak ada. Bagi proses membuat kuah nasi lemak berkuah ikan tongkol juga sama dengan kuah nasi dagang berkuah ikan tongkol. Perbezaannya ialah ada sesetengah orang apabila proses hari ketiga telah siap, ikan tongkol tersebut digoreng dahulu sebelum ditumis menjadi kuah nasi lemak. Ada juga yang tidak menggoreng dahulu ikan tersebut, tetapi terus menumis memasaknya menjadi kuah nasi lemak ikan tongkol. Bagaimana? Rasa terliur?

Berbalik kepada cerita juadah pagi di Terengganu, kuih-muih yang mudah didapati di sini ialah kayu keramat, karipap, donut melayu, kuih paung goreng (atau kuih bom berinti ikan), jemput-jemput bilis atau pisang dan pasti semestinya keropok lekor goreng. Tidak lupa juga pulut kuning berkuah ikang tongkol (sama seperti kuah nasi dagang dan pulut kuning di Terengganu dipanggil sebagai nasi kunyit lantaran warna kuningnya bukan kerana ia dicampur dengan kunyit) dan nasi minyak berlauk kari ayam. Tidak perlu menunggu masjlis perkahwinan atau majlis-majlis lain untuk mencari pulut kuning dan nasi minyak kerana pagi di Terengganu amat mudah mencari sajian-sajian ini.


"Nasi Kunyit Nasi Dagang dan Pulut Gaul Nyo....Selamat Bersarapan"

Imbauan oleh/Posted by AWANG Monday, July 26, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir