Nekbak atau nama formalnya Nekbat Terengganu adalah juadah yang boleh secara banyak didapati pada Bulan Ramadhan. Sajian ini adalah sajian untuk berbuka puasa di Terengganu. Nekbat yang belum masak atau nekbat mentah yang seakan mirip kuih baulu banyak dijual di pasar-pasar besar atau pasar kecil pekan yang boleh dibeli kemudiannya pada waktu petang suri-suri rumah akan memasaknya dengan daun pandan air dan ketika air menggelegak beberapa sudu gula diletakkan sehingga masak. Nekbat ini akan menjadi lembik dan kembang dan daun pandan berfungsi untuk mewangikan juadah ini.

Nekbat mentah boleh disimpan lama di dalam peti ais, manakala Nekbat yang telah dimasak perlu dihabis makan dengan segera kerana jika disimpan lama ia mudah pecah dan terlalu kembang.

Nekbat ini dihidangkan dengan kuah air bergula tersebut dan juadah ini terasa manis sekali. sila hidangkan juadah ini dengan air kosong kerana kemanisan kuih Nekbat boleh mengganggu rasa air manis iaitu jika anda meminum air manis anda tidak akan rasa kemanisan air tersebut dek kerana manisnya Nekbat.



"Rasailah kemanisan Nekbat-Terengganu's Pudding."

Imbauan oleh/Posted by AWANG Wednesday, August 18, 2010

0 orang royak doh

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir