Terasa dahaga ingin menyinggah,
Air Nira penyejuk diri,
Pasir Puteh tidak disanggah,
Tempat jualan juadah tradisi...



Di kawasan tepi jalan sekitar Kampung Pasir Puteh dalam daerah Marang Terengganu terdapat gerai-gerai tepi jalan menjual Air Nira, Dadih, Jagung, Kacang Rebus dan Roti Paung (Roti Pound). Sememangnya perjalanan anda dari daerah Kemaman ke Kuala Terengganu anda akan menemui pelbagai gerai di tepi jalan yang menjual pelbagai produk sajian tradisional Terengganu.

Sebelum ini penulis ada memberi maklumat tentang penjualan otak-otak dan sata di sekitar kampung Geliga dan Lemang di Kijal dalam daerah Kemaman, di daerah Marang pula amat terkenal dengan penjualan Air Nira terutamanya di kawasan Kampung Pasir Puteh. Perkampungan Pasir Puteh ini walau di tepi pantai ia tidak sinonim dengan pembuatan dan penjualan keropok, tetapi dengan pohon-pohon kelapa yang banyak, penduduk tempatan di sini menjual Air Nira dan menjual Roti Paung. Selain itu mereka juga ada merebus kacang dan kagung untuk dijual kepada pembeli yang melalui jalan utama Kuantan-Kuala Terengganu ini.

Air nira diambil daripada mayang kelapa yang diikat, dipotong dan ditadah dengan botol untuk mengambil airnya. Air Nira sedap diminum dalam keadaan sejuk dan elok disimpan di dalam peti ais. Jika anda membeli di kawasan gerai Kampung Pasir Puteh, air nira ini dijual dalam botol dan dijual dalam keadaan sejuk. Ia disimpan di dalam kotak gabus berais. Hari puasa makin dekat dan minuman Air Nira ini biasanya menjadi pilihan untuk juadah minuman berbuka puasa nanti.

Amaran! Jangan dibiarkan lama terdedah diluar kerana Air Nira ini akan masam dan ia boleh menyebabkan keracunan perut serta memabukkan (pening-pening kepala) jika diminum. Air Nira jika disimpan dalam peti ais masih boleh diminum dan tahan sekurang-kurang 2 atau 3 hari.



Sekitar gerai jualan di Kampung Pasir Puteh.


Gerai beratap zink berpondok kayu di tepi jalan.


Roti Paung. Masyarakat luar Terenggau mengenalinya sebagai Roti Pound. Dek kerana slanga Terengganu yang terkenal dengan dialek NG, maka pound disebut paung maka jadilah Roti Paung.


Air Nira, dadih, kacang rebus, jagung semua ada di jual di sini. Harganya? Memang berbaloi-baloi juga.

Imbauan oleh/Posted by AWANG Tuesday, August 3, 2010

2 orang royak doh

  1. Nice blog.Lawati kami juga di TTDI http://tourismterengganudaruliman.blogspot.com.

     
  2. AWANG Says:
  3. Terima kasih kerana sudi singgah. Laman anda antara yang penulis lawati.

     

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir