Ampun dan taubat tidak bertepi
Hidup beramal hidup berkat
Masjid Pak Sabah pilihan hati
Tempat bersolat tempat munajat



Masjid Pak Sabah atau Masjid Kampung Pak Sabah yang terletak di Kampung Pak Sabah, Dungun, Terengganu terletak agak tersorok di simpang jalan tepi Jalan Utama Kuantan-Kuala Terengganu. Perlu bertanya orang di sekitar Bandar Dungun jika mahu ke sini.

Gambar-gambar di atas adalah masjid baharu yang telah lama siap menggantikan masjid lama di kawasan yang sama yang struktur binaannya banyak dari kayu. Mengikut sejarah Masjid Pak Sabah ialah merupakan rumah yang dihadiahkan oleh Che Musa pada tahun 1963. Beliau adalah anak kepada Allahyarham Haji Yusof yang merupakan pembuka dan pengasas Kampung Pulau Serai, Dungun, Terengganu. Setelah Allahyarham Haji Yusof meninggal dunia pada tahun 1913, rumahnya tiada diduduki, maka anaknya iaitu Che Musa menghadiahkan rumah tersebut untuk dijadikan Masjid Pak Sabah.

Satu lagi catatan sejarah masjid ini ialah tokoh yang menjadi pengajar agama Islam di masjid ini ialah Allahyarham Khatib Haji Ibrahim bin Khatib haji Abdul Rahman. Beliau memulakan pengajaran pada tahun 1958, dan beliau juga merupakan pengasas masjid ini yang didirikan pada tahun 1964. Sebelum itu masjid ini merupakan masjid yang kecil sahaja.

Masjid ini dinamakan Pak Sabah mungkin kerana mengambil nama tokoh dan nama kampung tempat masjid ini dibina. Allahyarham Pak Sabah mengikut cakap-cakap orang di Dungun dipercayai ialah Allahyarham Mat Salleh yang merupakan Pahlawan Sabah yang menentang penjajahan British. Jika benar adalah beliau makanya beliau mungkin menggunakan taktik yang sama dengan Allahyarham Mat Kilau dan Allahyarham Dato' Bahaman yang menukarkan nama serta identiti diri dan berundur ke Terengganu. Semuanya hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

Imbauan oleh/Posted by AWANG Tuesday, August 24, 2010

5 orang royak doh

  1. ambenoqreteq Says:
  2. kubur allahyarham pok saboh kat je ngan umoh ambe,lening ye wat bangunan keda 2 lapih pat tapok kubur tu..banyok cerita hok misteri pasa kubor tu..jamang ambe khecek ambe takut nok lalu kottu..org kate ngosek kuak..betul ke dok wallahualam..

     
  3. Eni Taib Says:
  4. Thank you for blogging about Masjid Pak Sabah. =)

     
  5. AWANG Says:
  6. Eni Taib,

    Sama-sama.

     
  7. Unknown Says:
  8. Mat salleh ialah berbangsa suluk

     
  9. Nama sebenar dikata sebagai Haji Abdul Salam...Wallahualam

     

Post a Comment

Subscribe here

TERENGGANU

ترڠڬانو

Penulis/The Writer: Awang

Menjejak warisan, tradisi, seni budaya, dialek dan citra pesona Terengganu. Kembara bersama Journey Terengganu

Journey Terengganu Icon

Kata Terengganu : Terengganu's Words

Seni Lagu Pantun Kanak-Kanak Terengganu

The Old Bukit Besi & Dungun

Komen Mutakhir